Videocursus over migratierecht: Het Handvest van de Europese Unie

31 jan

Stichting Migratierecht Nederland ontwikkelt in samenwerking met Boom Juridisch Opleidingen een serie videocursussen. Deze videocursus is geüpdatet in december 2022. Via onderstaande link kunt u zich aanmelden.

Het Handvest van de Europese Unie
In deze cursus bespreekt Aniel Pahladsingh welke mogelijkheden het EU Handvest biedt in het asielrecht en het reguliere migratierecht. Allereerst wordt stilgestaan bij de achtergrond van de grondrechten binnen de Europese Unie. Daarbij komt zowel de inhoud van het EU Handvest aan bod als de reikwijdte (artikel 51 lid 1). Ook de verhouding tussen het EU Handvest en het EVRM wordt besproken. Tenslotte behandelt de docent de inhoudelijke bepalingen uit het Handvest die relevant zijn en een meerwaarde bieden voor de asiel- en reguliere migratierechtpraktijk. Daarbij staat hij stil bij relevante rechtspraak van het Hof van Justitie EU en de nationale rechter over het Handvest.

Docent: mr. A. (Aniel) Pahladsingh, jurist Raad van State en rechter-plaatsvervanger Rechtbank Rotterdam

Punten
1PO

Kosten per videocursus: €  87,50 (exclusief btw, inclusief digitale reader)